fredag 7. september 2012

Favorittoppskrift - kluter i bomull/bambus

Dette er en av mine favorittoppskrifter. Kluter er enkle å lage og er derfor et perfekt håndarbeid mens man sitter og slapper om kvelden med TV og en tekopp.

Garnvalg
Det er en fordel når kluter
  • kan vaskes på 60 grader
  • er slitesterke
  • er mest mulig antiseptiske/antibakterielle
  • tåler varme (for vask av kokeplater o.l.)
Bomull er det vanligste materialet for hjemmestrikka kluter. Bomull er slitesterkt, tåler varme og kan som regel vaskes på 60 grader. Blandingsgarn med noen prosent akryl e.l. kan også fungere.

Mitt tips er å bruke blandingsgarn som inneholder bomull og bambus. Bambusgarn er noe dyrere, men fungerer i tillegg antibaktierielt. Det er også et svært miljøvennlig garnvalg, fordi bambusplanten vokser fort. Ulempen med bambusgarnet er at det ikke er like slitesterkt. Derfor er det lurt om garnet også inneholder noe bomull, slik at det er sterkere. Bambusgarn får man nå kjøpt i en rekke garnbutikker. Det kan også kjøpes litt billigere på ebay, for eksempel her. Er garnet tynt kan du gjerne strikke med dobbelt garn. Garnet på bildet nedenfor er kjøpt på ebay og rullet opp med dobbel tråd.
Min favorittoppskrift på hjemmestrikka kluter
Legg opp 45.
Alle rader: *3 r, 1 vr*, gjenta til raden er omme. Hver rad vil da naturlig avsluttes med 1 r.
Strikk så langt du ønsker. 

Vil du ha klutene bredere, kan du legge opp flere enn 45 masker. Antall oppleggsmasker må være delelig med 4 + 1. En annen måte å tenke på er at du kan legge 4 til 45 så mange ganger du vil. Så antall oppleggsmasker kan for eksempel være 49, 53, 57, 61 osv. Strikking blir litt matematikk noen ganger.

Er det noe du ikke forstår? Har du benyttet deg av oppskriften? Noe annet du har på hjertet? Skriv en kommentar, da vel!

Akkurat nå holder jeg på med en litt større klut. Vet ikke helt hva jeg tenker at den skal brukes til. Kanskje til gulvet? Eller som oppvaskduk? 
Pinnene jeg bruker er fra Brittany og er laget av bjørk. De er kjempegode å strikke med og overgår helt klart bambuspinnene. Jeg kjøpte dem i min lokale garnbutikk, men du kan for eksempel kjøpe dem her hos perlehuset. Men det spiller selvsagt ingen rolle om du strikker med bambuspinner, metallpinner, plastpinner eller noe annet. Det kommer helt an på hva du liker og foretrekker.

Hjemmestrikka kluter koster noe mer enn masseproduserte kluter du får kjøpt i butikken, men jeg synes det er morro å lage dem. Du kan lage dem akkurat så store som du vil og kvaliteten er jo helt ypperlig.

1 kommentar:

  1. Jeg strikker også oppvaskkluter i 100% bambus, klutene strikker jeg på pinne 3,5 eller 4 og garnet er ganske tykt. Jeg er helt enig med deg i at fordelen med å strikke oppvaskkluter i bambus er at bambus er antibakteriell og det kommer ikke like lett lukt i klutene. Jeg har kjøpt garnet hos www.jonette.no

    SvarSlett